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Neuphilologische Fakultät Heidelberg
Anglistische Seminar

Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg
 

Kontakt:

vera.nuenning@as.uni-heidelberg.de


 

Prof. Dr. Vera Nünning

Fellow-Klasse 2019-20

 

Forschungsgebiete:

  • Narratologie (sowohl in ‚klassischer’ wie auch in ‚kulturwissenschaftlicher’ und ’kognitiver‘ Ausrichtung) und interdisziplinäre Erzählforschung
  • Theorien und Konzepte der Kulturwissenschaft
  • Britische Kulturgeschichte, sowie kulturwissenschaftlich orientierte Literaturwissenschaft (bes. in Bezug auf Großbritannien des 18. und 19. Jahrhunderts)
  • Britischer Roman vom 18. Jahrhundert bis zur Gegenwart

Lebenslauf

  • 1987-1989 Dissertation im Fach Anglistik an der Universität Köln: Die Ästhetik Virginia Woolfs
  • 1989-1999 Habilitation im Fach Geschichte: Catharine Macaulay und die politische Kultur des englischen Radikalismus, 1760-1790 (ausgezeichnet mit dem Offenbach-Heergarten Preis 1996) Assistentin im Fach Geschichte, Universität Köln
  • 1996-1999 Oberassistentin in Geschichte, Köln
  • 2000-2002 Professorin für Englische Literatur- und Kulturwissenschaft, TU Braunschweig
  • Seit 2002 Professorin für Englische Philologie, Universität Heidelberg
  • 2006 Kurzzeit-Gastprofessur, Universität Zaragoza (Spanien)
  • 2009 Kurzzeit-Gastprofessur, Universität Lissabon (Catholica) Portugal
  • 2010 Kurzzeit-Gastprofessur, Universität Helsinki
  • 2011 Kurzzeit-Gastprofessur, Universität Bergamo
  • 2011-2012 Fellow des ‘Marsilius Kolleg’

Ämter auf der Ebene der Universitätsleitung
 

  • 2006-2009: Prorektorin für Internationale Beziehungen, Universität Heidelberg
  • Seit 2009: Vizepräsidentin des deutschen Konsortiums der Deutsch-Türkischen Universität in Istanbul
  • 2010-2018: Mitglied des Universitätsrats der Universität zu Köln



Arbeitsvorhaben

Does the quality of writing influence scientific impact?

The importance and quality of a new discovery presented in a scientific article is often evaluated by the number of its citations. It is unclear, however, in how far the quality of the writing influences the impact of scientific articles. Since the impact factor is of vital importance not only for the advance of science, but also for the career of scientists, we want to explore whether a non-scientific factor – the quality of the writing – influences the reach and popularity of scientific articles.

Our hypothesis is that an article that is easy and enjoyable to read and that contains stylistic features that attract readers’ attention is read and cited more often than an article hard to follow and written in a less attractive style, even if the scientific results are of comparable quality and importance. On the basis of a comprehensive set of articles published in a variety of scientific journals (chosen and analyzed by Frauke Gräter), we want to explore whether the quality of the writing correlates with the number of citations or other metrics of impact. We will follow two lines of research: a high-throughput machine learning approach to explore the degree of readability and coherence of the text (Michael Strube), and a detailed analysis of the stylistic features of exemplary articles (Vera Nünning).

Our project aims to stimulate an informed discussion about the significance of the quality of writing for the creation of successful scientific texts.

 

Ausgewählte Publikationen:

  • Nünning, Vera. Reading Fictions, Changing Minds: The Cognitive Value of Fiction. (Schriften des Marsiliuskollegs) Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2014.
  • Nünning, Vera.  ed. Unreliable Narration and Trustworthiness: Intermedial and Interdisciplinary Perspectives. Berlin/ Boston: De Gruyter, 2015 (paperback ed. 2016).
  • Nünning, Vera. “Unreliable Narration and the Historical Variability of Values and Norms: The Vicar of Wakefield as a Test-Case of a Cultural-Historical Narratology.” Style 38,2 (2004): 236-52.
  • Nünning, Vera. ‘A Theory of the Art of Writing’: Virginia Woolf’s Aesthetics from the Point of View of Her Critical Essays.” English Studies 98.8 (2017): 978-994.
  • Nünning, Vera. “The Affective Value of Fiction: Presenting and Evoking Emotions”. Writing Emotions: Theoretical Concepts and Selected Case Studies in Literature. Ed. Ingeborg Jandl, Susanne Knaller, Sabine Schönfellner, and Gudrun Tockner. Bielefeld: Transcript, 2017. 29-54.
  • Nünning, Vera. “The Ethics of Fictional Form: Persuasiveness and Perspective Taking from the Point of View of Cognitive Literary Studies.” Arcadia 50,1 (2015): 37-56.
  • Nünning, Vera.  und Ansgar Nünning (eds). Konzepte der Kulturwissenschaften: Theoretische Grundlagen, Ansätze, Perspektiven. Stuttgart; Weimar: Metzler, 2003. Korean Translation: Seoul: EAST-ASIA, 2006; Chinese Translation, Nanjing University Press, 2016.
  • Nünning, Vera. “Narrative Fiction and Cognition: Why We Should Read Fiction.” Forum for World Literature Studies 7,1 (2015): 41-61.
  • Nünning, Vera.  und Ansgar Nünning (eds). The British Novel in the Twenty-First Century: Cultural Concerns – Literary Developments – Model Interpretations. Trier: WVT 2018.
  • Nünning, Vera. (ed). New Approaches to Narrative: Cognition – Culture – History. Trier: WVT, 2013.
Seitenbearbeiter: Geschäftsstelle
Letzte Änderung: 30.04.2019
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